10/16/09

Ajal.Hidup.Mati?!


Dah lama aku tak update blog neh.
tak tau la sibuk sangat kot..haha..
kali ni pun takde ape sangat yang aku nak tulis cuma..

aku nak cerita pasal spupu aku kat singapore..

hidup die neh aku bleh kata macam 'dah jatuh kena timpa tangga kat atas kepala'..
kat sana die neh ade bukak bisness dengan kawan baik die mase sekolah..cina..bukak kedai handphone..

lima bulan lepas die kena penjara 8bulan bukan sebab masalah jenayah berat..
tapi sebab kedai yang die bukak tuh..
aku kira dia kena kencing dgn member cina die yang buat bisnes sama2..
ye la hidup kat tempat singa tuh cina mmg slalu lepas..fakap..

dua tiga minggu lepas aku dengar citer die sakit kat dalam penjara..
pergi hospital dokter ambil sampel darah..
dokter syak die kene kanser..

petang tadi aku balik rumah..
mak aku cakap die dah dikonfemkan kanser..
ape yang lebih sakit kanser tu dah stage 3 dan dokter kata dah tak bleh ape2..
macam tunggu ajal je..
mengucap panjang aku dengar..

ya Allah ape yang aku boleh buat doakan je la..
bayangkan lepas satu2 masalah lepas tuh mati..
aku tak dapat bayangkan macam mane kalo aku kat tempat die..
hidup dah takde makne tinggal tunggu ajal je..
anak bini nak buat ape..macam mane??

mmg kita tau kita yang sihat neh pun kalo nak mati esok pon bleh..
tapi macam die,dah tau..
brape lama sangat yang die bleh tahan..
selama neh aku dengar cerita org..sekarang dalam famili aku sendiri..

bende neh mmg betul2 buat aku ingat tuhan..
tunggu ajal mmg benda yang aku tak boleh nak bayangkan..

aku penah bace kat blog fynnjamal pasal mati..
die kate '
bila sudah menghadap maut depan mata, hidup akan mula menonjol makna'
betul gak, kekadang aku pun lupa..
banyak benda yang aku biarkan je tak hargai ape yang ade..

sedangkan kalo maut nak datang sekelip mata je..


mungkin sekarang neh die akan hargai setiap masa yang die ade..

setiap saat tu beharga gila untuk die..


sebab tuh kita yang tak tau brape bayk lagi masa yang ade neh kena siap sedia..

hargai setiap hari yang ade..keluarga yang paling penting...


dekatkan diri dengan tuhan..

cukupkan yang lima tu..

kadang2 aku pun lalai nama pun manusiakan...

tapi sekurang2nye kita cuba..






1 comment:

Ain Rahman said...

kesian kazen ko tu..ak bersimpati..