6/30/09

tiPu.bohong?!


TIPU@BOHONG!!!

masalah neh memang biase la,TIPU la kalo korang kate korang sume tak penah bohong...
ade yang kate die bohong sunat,ade yang terpaksa bohong mcm-mcm la alasan lain..

tapi hidup neh org kate mcm roda skali ko bohong mesti nak bohong lagi...
tipu@bohong neh gak sbenarnye mcm ade satu rantaian tau...
bila ko start bohong satu benda ko akan terpaksa bohong lagi utk tutup benda yang pertama tadi dan benda neh akan terus berlarutan sampaila ko terus terang tak pun mati...

mase aku kecik kawan2 aku selalu cakap
'weh,ko jgn tipu..mak aku cakap,tipu dosa mati seksa nanti masuk api neraka'..
sejak hari tuh aku takut nak bohong tapi ade la sket2 hehe..

Tapi korang penah tak ade kat situasi yang korang sbenarnye tak nak tipu sbb korang tau byk keburukkannya tapi korang terpaksa menipu@berbohong sbb korang sangatlah sayang kat orang tu...
dan kalo korang tak bohong die mungkin bleh jatuh sakit ke@muntah2@sembelit 2-3 hari...

aku tak nak comment ape2 tapi aku rase situasi neh pernah terjadi kat ramai org sbenarnya bukan ape kita tak sampai hati nak bagitau hal yang sbenarnya..

contoh la(neh contoh je):

Joyah nampak suami Minah keluar beli belah dengan pompuan sundal lain sedangkan mase tuh Minah tengah sakit terlantar kat umah...dalam situasi neh kalo Minah tanye Joyah mane suami die Joyah mesti akan bohong ckap tak tau@gi surau tak pun ape2 la yang pasti die takkan cite hal yang sbenar...


ini nasihat untuk aku sendiri.
janganlah cuba-cuba nak berbohong walau dalam ape situasi skali pun...
ingat berbohong bukan amalan mulia...
hidup tenang tanpa pembohongan...


No comments: